Faglige metoder
Vi arbejder ud fra evidensbaserede pædagogiske teorier og praksisser, hvor vi arbejder med den anerkendende tilgang med udgangspunkt i den enkelte motivation, potentiale og ønsker. Vi har et ressourcefokuseret og anerkendende miljø, hvor dialog og gensidig respekt er en selvfølge, og hvor vi lægger vægt på at skabe gode relationer, tryghed, trivsel og læring.
Vi arbejder primært med relations- og strukturpædagogiske tilgange, der kompenserer for den enkelte begrænsninger. Det er vigtigt at møde brugeren dér, hvor han eller hun er i livet lige nu – eller i dag - og tilrettelægge og tilpasse dagligdagen ud fra den enkeltes behov og støttebehov.
Af konkrete metoder og tilgange arbejder vi på Gnisten ud fra følgende:
- Neuropædagogik
- Strukturpædagogik
- Sansemotorik
- Alternativ og supplerende kommunikation (ASK)
- Arousal regulering
Derudover anvender vi forskellige hjælpemidler og pædagogiske redskaber, bl.a.:
- Afskærmning og indretning af fysisk miljø
- Sansestimulerende redskaber og aktiviteter
- Gentagelsens pædagogik og fastlagte strukturer
- Struktureret pædagogik – hvem, hvad, hvor, hvornår, hvor længe og hvorfor
- Visualisering – fx billeder, piktogrammer eller ure til at illustrere tid
Vi tilretter brugen af hjælpemidler og redskaber ud fra den enkelte behov, mål og udviklingspunkter, så vi i videst muligt omfang understøtter vedkommendes selvstændiggørelse og udvikling eller vedligeholdelse af kompetencer samt mulighed for at indgå i vores fællesskab og sociale aktiviteter.